SMK TINGGI ST DAVID , MELAKA
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di
Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu
untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani dan
jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah
bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan
diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian keluarga, masyarakat dan
negara.
MATLAMAT SEKOLAH
Mendidik
pelajar-pelajar melalui Sistem Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan rakyat
dan warganegara Malaysia yang:
·
berpegetahuan
·
berpengalaman
·
bertanggungjawab dan berkebolehan bagi mencapai taraf
hidup yang lebih baik
·
mewujudkan masyarakat yang taat setia
·
berdisiplin,bermoral dan bersatu selaras dengan
prinsip-prinsip Rukunegara
MISI SEKOLAH
Membentuk Murid Berkualiti Melalui Pendidikan Holistik
VISI
Murid Cemerlang St. David Gemilang
MOTTO SEKOLAH
Kebenaran Dan Kehormatan
(Truth And Honour)
PANDUAN PENGURUSAN UNIT HEM
1.0
PENGURUSAN KELAS/BILIK DARJAH
1.1 Buku Jadual Kedatangan Murid (BJKM)
1.1.1 Semua butiran murid hendaklah dilengkapkan dalam
bulan pertama persekolahan.
1.1.2 Tandakan BJKM pada setiap hari persekolahan sebelum
pukul 9.00pagi.
·
Murid
dikira tidak hadir ke sekolah sekiranya berada kurang daripada 3 waktu
PdP dalam bilik
darjah
·
Murid
yang tidak hadir ke sekolah diwajibkan menghantar surat sakit (MC) / surat
makluman daripada ibu bapa
1.1.3 Tandakan BJKM seperti berikut:
§ Tandakan “/” sekiranya murid
hadir.
§ Tandakan “O” sekiranya murid
tidak hadir tanpa sebab.
§ Tandakan “S” dalam bulatan
sekiranya tidak hadir bersebab
(surat pengesahan daripada ibu bapa/penjaga atau
sijil sakit).
§ Tandakan “L” dalam bulatan
sekiranya murid lewat sekolah
(dikira hadir).
§ Tandakan “W” dalam bulatan
sekiranya murid mewakili sekolah
(dikira hadir).
§ Tandakan “G” dalam bulatan
sekiranya murid digantung persekolahan (dikira tidak hadir).
Elakkan budaya comot.
Cecair pemadam tidak boleh digunakan.Segala kesilapan
hendaklah dipotong dan
ditandatangani ringkas.
1.1.4 Semua BJKM hendaklah dihantar ke pejabat sekolah
selewat-lewatnya pada
jam 9.00 pagi setiap hari persekolahan.
Ketua
Kelas dikehendaki mengisi slip kehadiran murid serta dihantar ke pejabat
sekolah
sebelum
jam 9.00 pagi.
1.1.5 BJKM hendaklah ditutup pada setiap akhir bulan atau
mengikut kesesuaian.
1.1.6 BJKM akan disemak oleh GPK HEM pada setiap bulan.
1.2 Fail Kelas Guru Tingkatan
1.2.1 Semua surat murid, sama ada sijil sakit atau surat
ibu bapa/penjaga bagi
memaklumkan ketidakhadiran murid disimpan
dalam fail ini.
1.2.2 Semua salinan surat amaran ponteng dan salinan
surat gantung / buang sekolah yang
dikeluarkan
juga disimpan dalam fail ini.
1.2.3 Fail kelas akan disemak pada setiap akhir bulan
oleh penyelaras Jadual Kedatangan Murid.
1.3 Pendaftaran Murid Baru
1.3.1 Penyelaras tingkatan akan menyemak semula status
kewarganegaraan murid sebelum
urusan mendaftar dilakukan.Mendaftarkan murid
baru dengan memastikan Borang Maklumat Murid (Borang SMM) dilengkapkan oleh ibu
bapa/penjaga. Jika murid
membawa bersama SMM dari sekolah asal, sila
pastikan maklumat
adalah lengkap dan terkini.
1.3.2 Guru tingkatan menerima murid baru daripada
penyelaras tingkatan. (Status
kewarganegaraan telah dikenal pasti oleh
penyelaras tingkatan terlebih dahulu).
1.5.3 Guru Tingkatan akan memasukkan data pelajar-pelajar
baru dan mengemaskini data
kelas SMM secara online.
1.5.4 Guru tingkatan menyemak jika murid berkenaan
menerima sebarang bentuk biasiswa
dan melaporkan kepada Guru Biasiswa.
1.5.5 Guru tingkatan mengenal pasti murid OKU yang
berdaftar dan memaklumkan kepada
GPK HEM.
1.5.6 Guru tingkatan menyemak latar belakang murid jika
anak yatim/pelajar miskin dan
memaklumkan
kepada GPK HEM/ Guru Biasiswa
1.5.7 GPK HEM mendapatkan laporan disiplin, PLBS/ULBS,
PEKA, Folio KH, PAFA, dll
berkaitan
kerja kursus dari sekolah terdahulu.
1.6
Buku Teks
1.6.1 Semua murid warganegara Malaysia layak menerima
SPBT.
1.6.2 Guru tingkatan membantu Guru SPBT semasa urusan
penerimaan dan pemulangan
buku teks.
1.6.3 Guru tingkatan membantu menyenaraikan nama murid
yang tidak memulangkan buku
teks.
1.6.4 Guru tingkatan memastikan setiap murid membalut
buku teks dengan plastik lutsinar,
nama serta kelas dan murid yang tidak balut
buku akan diminta membeli pembalut
buku dalam
’Ops Balut’. Guru tingkatan juga perlu mengingatkan semua murid agar
tidak meninggalkan buku teks di sekolah.
1.6.5 Satu set buku teks setiap murid akan diberi selewat
-lewatnya pada minggu pertama
Sesi persekolahan.
1.7 Murid Keluar/Bertukar/Berpindah
1.7.1 Mempastikan surat kelulusan pertukaran telah
diterima.
1.7.2 Mencatatkan maklumat/butiran dalam BJKM kelas.
1.7.3 Pertukaran keluar dari Negeri Melaka
• Menentukan semua buku teks telah
dipulangkan.
• Merekodkan judul buku yang
dipulangkan.( Sila guna borang khas SPBT)
• Menyerahkan satu salinan borang ini
kepada Guru SPBT.
1.7.4 Pertukaran dalam Negeri Melaka
• Merekodkan judul buku yang akan
dibawa ke sekolah baru.( Sila guna borang khas)
• Menyerahkan satu salinan borang ini
kepada Guru SPBT.
1.7.5 Guru tingkatan menyediakan Sijil Berhenti Sekolah
bagi murid murid yang akan
melanjutkan
pelajaran ke SBP ,MRSM dan Sekolah Teknik.
1.7.6 Guru tingkatan menyediakan Sijil Berhenti dan Surat
Akuan Murid bagi murid –murid
Tingkatan 5 dan PraU2 yang tamat belajar di
SMKTSD .
1.7.7 Segala dokumen dimasukkan ke dalam sampul surat
yang dilakri dan diserahkan
kepada murid berkenaaan pada hari akhir
persekolahan. ( bergantung kepada
keadaan ).
1.8
Pengurusan & Organisasi Kelas:
1.8.1 Melantik Ketua kelas dan penolong ketua kelas bagi
setiap Kelas:
1.8.2 Menyelaras penyediaan perkara berikut:
• Carta Organisasi Kelas - ditampal pada papan
kenyataan hadapan kelas
• Jadual Waktu - ditampal pada papan kenyataan
hadapan Kelas
• Jadual Tugas
Kebersihan – ditampal pada papan kenyataan hadapan kelas.
• Pelan kedudukan
kelas – ditampal di atas meja Guru
• Papan kenyataan
– ditampal dengan maklumat
• Moto kelas –
ditampal pada papan kenyataan hadapan kelas.
• Misi & Visi
Sekolah, Misi & Visi KPM, Piagam Pelanggan, Moto Sekolah, PIPP
ditampal pada papan kenyataan hadapan kelas.
• Sudut Program
Pencegahan Dadah
• Sudut Bacaan
Kelas
• Maklumat mata
pelajaran, artikel berinformasi & isu semasa – ditampal pada
papan kenyataan di belakang kelas.
• Alatan
pembersihan
• Pelan laluan
kecemasan sewaktu kebakaran.
1.8.3 Bilangan kehadiran harian mesti ditulis di penjuru
papan putih.
1.8.4 Memastikan semua kerusi dan meja mencukupi.
1.8.5 Menggantikan dan membawa turun mana-mana perabot
yang rosak.
1.8.6 Kebersihan kelas:
• Memastikan kelas
dibersihkan setiap hari persekolahan. Setiap guru yang masuk
ke kelas mesti memastikan keadaan dalam kelas sentiasa
bersih dan teratur
sebelum mula
mengajar atau menggantikan guru dan juga sebelum keluar dari
kelas berkenaan.
• Memastikan
sampah di dalam laci dan bakul sampah dibuang pada waktu akhir
setiap hari. 5
minit sebelum berakhir P&P, murid bertugas mesti membersihkan
kelas di bawah
penyeliaan guru. Semua murid menyendengkan kerusi ke meja.
Menutup lampu dan kipas serta pintu sebelum meninggalkan kelas.
Memastikan
pintu kelas
dikunci.
1.8.7 Peralatan kebersihan
akan dibekalkan pada awal tahun. Adalah menjadi tanggungjawab
pihak kelas untuk menggantikannya jika hilang
atau rosak.
1.8.8 Mengambil perhatian terhadap perkara berikut:
• Menentukan wayar
elektrik, kipas dan lampu serta suisnya dalam keadaan baik
dan selamat digunakan.
• Melaporkan perabot
dan peralatan elektrik yang rosak kepada guru berkenaaan
(Guru Perabot/Guru
Pembangunan).
• Membimbing dan
menyelia Jawatankuasa Kelas yang dilantik menjalankan tugas
dengan cekap dan penuh dedikasi.
• Mengadakan
tabung kelas dengan jumlah kutipannnya terpulang kepada budi
bicara guru dan
kemampuan murid. (Diputuskan dalam mesyuarat kelas dan
diminitkan. Satu salinan Minit Mesyuarat kelas
hendaklah diserahkan kepada PK
HEM selewat- lewatnya pada minggu pertama). Tabung kelas ini perlu
diwujudkan
untuk tujuan berikut:
• Bahan-bahan keceriaan kelas.
• Tabung kelas/Jamuan akhir tahun, dan
lain-lain.
1.9
Senarai Nama Murid Dalam Kelas (Awal Tahun)
1.9.1 Menyediakan senarai tersebut mengikut format yang
disediakan.Serahkan senarai ini
kepada
Penyelaras Tingkatan pada Minggu 1 sesi persekolahan
1.10
Senarai Nama Murid Yang Tidak Melaporkan Diri/Tidak Hadir Tanpa Sebab
1.10.1 Menulis senarai nama murid yang tidak melaporkan
diri.Kumpulan murid ini
adalah mereka yang tidak hadir ke sekolah
sejak hari pertama persekolahan sesi
2015,
tanpa sebarang surat daripada ibu bapa/penjaga atau surat sakit.
1.10.2 Mengambil tindakan dengan menghantar surat-surat
amaran ponteng sekolah dan
surat buang sekolah kepada ibu bapa atau
penjaga mengikut tatacara yang telah
ditetapkan
2.0
PENGURUSAN DISIPLIN
2.1
Ponteng Sekolah
2.1.1 Murid adalah dianggap ponteng sekolah sekiranya
tidak hadir sekolah dan tidak
membawa
surat daripada ibu bapa/penjaga atau surat sakit pada keesokan harinya.
2.1.2 Guru tingkatan hendaklah menandakan “0” dalam buku
BJKM kelas
(sila rujuk
Nota 1.1.3).
2.1.3 Jadual penghantaran surat kes Ponteng sekolah
adalah seperti berikut:
Tindakan
|
Ponteng
Berterusan
|
Ponteng
Berkala/Tidak
Berurutan
|
Amaran 1
|
● 3 hari berturut-turut
|
● 10 hari
|
Amaran 2
|
● 7 hari selepas
Surat Amaran 1
|
● 10 hari selepas
Surat Amaran 1
|
Amaran 3
|
● 7 hari selepas
Surat Amaran 2
|
● 20 hari selepas
Surat Amaran 2
|
Buang Sekolah
|
● 14 hari selepas
Surat Amaran 3
|
● 20 hari selepas
Surat Amaran 3
|
Jumlah
Keseluruhan
|
31
hari
|
60
hari
|
2.1.4 Guru tingkatan hendaklah merekodkan semua proses
tindakan di atas dalam borang
Rekod
Ponteng Sekolah. Rekod hantaran surat kepada ibubapa/penjaga
(dalam fail
kelas).
2.1.5 Semua surat amaran serta surat buang sekolah boleh
didapati dari pejabat sekolah.
2.1.6 Surat Amaran 1, 2, dan 3 mesti diisi dalam 3
salinan dan ditandatangani oleh:
Amaran 1
|
Ditandatangani oleh GPKHEM
|
Amaran 2
|
Ditandatangani oleh GPKHEM
|
Amaran 3
|
Ditandatangani oleh GPKHEM
|
Buang Sekolah
|
Ditandatangani oleh Pengetua
|
Ă˜ Salinan 1 ( untuk ibu
bapa/penjaga)
Ă˜ Salinan 2 ( untuk dimasukkan
ke dalam fail Rekod Salah Laku )
Ă˜ Salinan 3 ( untuk dimasukkan
ke dalam fail kelas guru tingkatan)
2.1.7 Surat Buang Sekolah mesti diisi dalam 4 salinan dan
terus hantar kepada GPKHEM
untuk tindakan selanjutnya dan ditandatangani
oleh Pengetua.
Nota:
Catatan
dibuat dalam Buku Kedatangan untuk surat seperti berikut:
Ă˜ AP: Amaran Pertama
Ă˜ AK: Amaran Kedua
Ă˜ AT: Amaran Terakhir
Ă˜ BS: Buang Sekolah
2.1.8 Sekiranya murid hadir ke sekolah selepas sesuatu
tindakan telah dibuat, peraturan
berikut hendaklah dipatuhi:
·
Selepas
surat Amaran 1, murid hendaklah membawa surat jawapan daripada ibu bapa/penjaga
masing-masing.
·
Selepas
surat Amaran 2, murid hendaklah membawa surat jawapan daripada ibu bapa/penjaga
masing-masing an berjumpa dengan Pengetua/ GPKHEM terlebih dahulu.
·
Selepas
Amaran 3, murid mestilah datang ke sekolah bersama – sama ibu bapa/penjaga dan
berjumpa dengan pengetua.
·
Tindakan
gantung sekolahm-murid hanya dibenarkan masuk ke kelas setelah Pengetua berpuas
hati dengan jaminan yang diberi oleh ibu bapa atau penjaga melalui surat akur
janji.
·
Tindakan
buang sekolah -Murid hanya boleh dibenarkan bersekolah semula setelah membuat
rayuan dan diluluskan oleh pihak JPN.
2.2
Buku Rekod Disiplin Pelajar (BRDP)
2.2.1 Semua guru tingkatan mesti memastikan kelas mereka
mempunyai BRPP setiap hari.
2.2.2 Ketua kelas akan mengambil BRDP pada waktu pagi di pejabat.dan memulangkan
BRDP ke pejabat
semula selepas tamat sesi persekolahan.
2.2.3 BRDP hendaklah sentiasa berada dengan Ketua
Tingkatan dan diserahkan kepad guru
yang masuk
pada setiap waktu.
2.2.4 Guru diminta mencatatkan bilangan murid yang berada
di dalam kelas pada masa
tersebut.
2.2.5 Guru juga mestilah mencatatkan nama-nama murid yang
keluar kelas/lambat masuk
kelas/ponteng kelas semasa guru mengajar.
2.2.6 Setiap guru yang memasuki kelas mesti memastikan
keadaan kelas bersih dan teratur
sebelum
menandatangani BRPP.
2.2.7 Semua kes salah laku murid yang ringan atau
sederhana mesti diambil tindakan oleh
guru
berkenaan semasa waktunya.Hanya kes-kes berat sahaja perlu dicatatkan dalam
BRDP untuk
tindakan Guru Disiplin pada keesokan
harinya.
Jika kes berat yang memerlukan tindakan
segera, buat catatan
dalam BRDP
dan terus maklumkan kepada Ketua Guru Disiplin/GPK HEM.
2.2.8 Ketua Guru Disiplin dan guru-guru disiplin akan menyemak BRDP setiap minggu dan
mengambil
nama murid yang bermasalah untuk tindakan selanjutnya.
2.2.9 Penyelaras BKK hendaklah menjaga BKK dengan baik
dan sempurna mengikut
susunan
minggu dan bulan dan diserahkan kepada
GPKHEM pada setiap akhir
semester 1
& 2.
2.3
Pas Keluar
2.3.1 Semua guru hendaklah mendapatkan pas kebenaran
keluar daripada pejabat sekolah pada awal tahun.
2.3.2 Mana-mana murid yang ingin keluar kelas untuk ke
tandas, berjumpa guru dan
sebagainya mesti membawa pas berkenaan.
2.3.3 Guru-guru berhak menahan dan meminta murid balik ke
kelas untuk mendapatkan
pas daripada
guru yang berada di kelas masing-masing.
2.4
Disiplin Murid
2.4.1 SEMUA GURU ADALAH GURU DISIPLIN. Oleh itu,
guru-guru mestilah memastikan
murid
mematuhi semua peraturan sekolah setiap masa.
2.4.2 Guru-guru mestilah memberi nasihat dan teguran jika
mereka dapati seseorang murid
itu
melakukan kesalahan disiplin.
2.4.3 Guru-guru mestilah memaklumkan kesalahan-kesalahan
disiplin murid yang berat
kepada Ketua Guru Disiplin atau GPK HEM.
2.4.4 Guru hendaklah berpandukan kepada prinsip bahawa
hukuman yang dikenakan
mestllah berpatutan dan adil serta setimpal
dengan kesalahan murid. Ini bertujuan
supaya murid tidak terasa teraniaya dan akan
menerima hukuman dengan rela hati.
Hukuman berganda(‘double punishment)’ tidak
boleh dikenakan kepada murid untuk
satu
salahlaku yang dilakukan.
2.4.5 Tiada sentuhan badan kepada murid atau tingkah laku
negative guru yang boleh
menimbulkan
prasangka kepada murid.
2.5 Kawalan/Tanggungjawab Guru
2.5.1 Guru mestilah mengenali setiap nama murid mereka.
Ini dianggap sebagai satu usaha
bahawa guru mempunyai sikap keprihatinan dan
mengenali mereka sebagai seorang
individu.
2.5.2 Guru hendaklah fahami dan kenali mana-mana murid
yang sering menimbulkan
masalah disiplin dan berikan tumpuan yang
lebih terhadap mereka bagi mendapatkan
kerjasama.
2.5.3 Jangan mulakan proses P & P jika murid-murid
tidak memberi tumpuan atau sedang
bising dan bercakap sesama sendiri.
2.5.4 Jangan biarkan murid-murid berkumpul di hadapan
meja guru sedangkan murid-murid
lain
dibiarkan bising di tempat mereka atau di belakang kelas.
2.5.5 Guru haruslah memeriksa kebersihan kelas termasuk
bahagian kaki lima kelas dan
mengarahkan
murid-murid mengemas dan membersihkannya dengan segera.
2.5.6 Guru-guru haruslah mengambil perhatian terhadap
murid-murid yang selalu tidak
membuat kerja rumah atau tugasan dalam kelas.
Cuba kenal pasti sebab-sebabnya
dan ambil
tindakan yang sewajarnya.
2.5.7 Bagi murid-murid yang engkar walaupun telah diberi
amaran , hukuman, guru-guru
boleh memaklumkan kepada Guru disiplin/GPK
HEM/ Pengetua untuk menjalankan
tindakan
yang seterusnya.
2.6 Dasar Umum Disiplin
2.6.1 Setiap murid wajib memiliki buku peraturan sekolah
dan mesti dibawa ke sekolah pada
setiap hari.
2.6.2 Setiap murid wajib memiliki buku nota dan wajib
dibawa bersama sewaktu
perhimpunan.
2.6.3 Pada awal tahun permulaan sesi persekolahan, murid
akan diberi penjelasan dan
penerangan tentang peraturan sekolah dan
tindakan-tindakan disiplin yang
dikuatkuasakan
jika melanggar peraturan melalui perhimpunan rasmi sekolah.
2.6.4 Pemeriksaan Gempar/Spot Check
2.6.4.1 Pemeriksaan Gempar/sport check
boleh dijalankan dari semasa ke semasa
ke atas murid semasa berada di bilik kelas
atau tapak perhimpunan atas arahan
pihak
pentadbir.
2.6.4.2 Guru disiplin/guru bertugas bersama
guru tingkatan atau guru mata pelajaran
dengan bantuan pengawas akan
menjalankan sport check dengan disaksikan oleh
murid berkenaan.
2.6.4.3 Barang larangan akan dirampas
dan maklumat murid tersebut akan direkod
oleh guru berkaitan dalam Buku Rekod Salah Laku Barang Rampasan yang
disimpan di dalam almari di bilik GPK HEM.
2.6.4.4 Barang larangan akan disimpan
di dalam bilik GPK HEM.
2.6.4.5 Barang rampasan yang mahal
(seperti telefon bimbit) hanya oleh dituntut balik
oleh ibu bapa/penjaga murid selepas berjumpa dengan GPK HEM dan
menandatangani surat akurjanji .
2.6.4.6 Barang rampasan yang tidak
dituntut selepas tiga tahun akan dilupuskan
setelah dibawa mesyuarat AJK Lembaga Disiplin & AJK PIBG.
2.6.4.7 Kehilangan barang-barang berharga
adalah di bawah tanggungjawab murid-
murid.
2.7 Kaedah
Mengatasi Disiplin
2.7.1 Edaran senarai kesalahan ringan, sederhana dan
berat kepada:
-semua guru
-kelas-kelas(untuk
ditampal)
-bilik-bilik
khas
2.7.2 Guru mata pelajaran / guru kelas
-rekod
kesalahan murid di buku kawalan kelas
-Guru
Disiplin akan kumpulkan
-Guru Disiplin bawa ke mesyuarat disiplin ikut
keperluan.
2.7.3 Senaraikan nama murid dan tampal di papan
kenyataan:
-Kedatangan
penuh
-2 kali
setahun
-Kerap ponteng 2 bulan sekali ( oleh guru
penyelaras)
2.7.4 Sijil Sifar Ponteng
-Kelas yang Berjaya mengekalkan sifar
ponteng akan diberikan sijil setiap bulan.
Walaupun tidak
hadir, ianya mesti bersebab.
-Murid yang mengekalkan sifar ponteng akan
diberikan sijil dan anugerah pada akhir
tahun.
2.8
Pengurusan Perhimpunan
2.8.1 Perhimpunan rasmi akan dijalankan pada setiap hari
Isnin.
2.8.2 Diuruskan oleh pengawas sekolah dan guru pengawas
dan dipantau oleh Ketua Guru
Disiplin
dan guru disiplin.
2.8.3 Guru dan murid tidak dibenarkan bercakap semasa
perhimpunan kecuali sedang
bertugas atau dengan kebenaran.
2.8.4 Perhimpunan perlulah ringkas dan padat.
2.8.5 Oleh itu, pengumuman berkaitan
Persatuan/Kelab,Badan beruniform dan Permainan
perlu dibuat di papan kenyataan masing-masing.
3.0 DASAR AM
KEBAJIKAN MURID
3.1 Pengurusan Skim Pinjaman Buku Teks
(SPBT)
3.1.1 Memastikan semua murid mendapatkan buku teks yang
mencukupi selewat-lewatnya
Minggu pertama sesi baru persekolahan.
3.1.2 Melaksanakan arahan perpindahan Murid Bersama Buku
Teks Dalam Zon yang Sama
(Ruj:
K/P.BT.8945/Jld.28(24) – 17Mac 2008).
3.1.4 Guru Tingkatan mesti memastikan semua buku teks
yang diterima oleh murid dibalut
kemas dan ditulis nama.
3.1.5 Guru tingkatan juga mesti memastikan mana-mana
muridnya yang ingin bertukar
sekolah di luar Melaka memulangkan
semula buku SPBT tersebut dengan
mengikut
tatacara yang telah ditetapkan.
3.1.6 Guru SPBT mestilah mengumpulkan semula buku teks
pada akhir tahun mengikut
tarikh yang ditetapkan serta membuat
senarai murid yang tidak memulangkannya.
3.2 Pengurusan Biasiswa
3.2.1 Guru-guru biasiswa mestilah memastikan murid yang
berjaya menerima surat tawaran
dan
membuka akaun simpanan di Bank Simpanan Nasional. Guru-guru tingkatan juga
boleh meminta mana-mana murid yang layak untuk
memohon biasiswa.
3.2.2 Buku simpanan tersebut hendaklah diserahkan kepada
guru biasiswa dan
pengeluaran
wang yang dibuat mestilah dikawal agar tidak disalahgunakan oleh murid
berkenaan.
Ibubapa atau penjaga dilarang sama sekali mengambil buku akaun murid.
Seorang murid hanya boleh menerima satu
biasiswa sahaja. Jika mendapat lebih
daripada
satu biasiswa, satu surat pemberitahuan perlu dihantar kepada pihak penaja.
3.2.3 Guru Tingkatan /Guru Biasiswa berkenaan mestilah mengenalpasti
jika ada murid-
murid baru
terutamanya murid tingkatan satu yang pernah menerima biasiswa /bantuan semasa mereka di sekolah rendah.
3.2.4 Walaupun murid-murid berkenaan pernah menerima
bantuan, mereka mesti
memperbaharuhi
permohonan mereka semasa di sekolah menengah dengan mengisi
borang permohonan.
3.2.5 Guru Tingkatan mesti memastikan bahawa murid-murid
berkenaan dapat
menyumbang
semula bantuan yang diterima dengan menyerahkan borang
permohonan
mereka yang lengkap kepada Guru Biasiswa berkenaan.
3.2.6 Guru Tingkatan juga boleh mengenal pasti murid yang
layak menerima sebarang
bantuan
yang lain dan menyalurkan kepada pihak PIBG terutama pendapatan ibubapa/
penjaga
kurang daripada RM1000 sebulan..
3.2.7 Guru biasiswa perlu menyimpan rekod prestasi
akademik murid penerima biasiswa.
3.2.8 Murid ”Bukan Warga Negara” (BWN) tidak layak
menerima biasiswa.
3.3
Khidmat Bimbingan dan Kaunseling
3.3.1 Kaunselor mestilah memberikan galakan, motivasi dan
merangsang minat
murid terhadap akademik di samping membantu
serta membimbing murid
menyelesaikan
sendiri masalah emosi- sosial yang dihadapinya.
3.3.2 Khidmat bimbingan dan kaunseling harus diuruskan
mengikut etikanya, demi
memelihara
hak murid. Segala maklumat murid adalah dianggap sulit dan hanya boleh
didedahkan kepada pihak yang bersama
membantunya sahaja.
3.3.3 Kaunselor boleh membantu murid-murid dengan memberi
bimbingan dan
saranan
sama ada secara individu atau kelompok.
3.3.4 Kaunselor juga harus memainkan peranan aktif dalam
merancang,
mengelola dan menjalankan program-program
motivasi, kepimpinan, akademik dan
kemahiran-kemahiran belajar kepada pada murid.
3.3.5 Kaunselor harus membimbing murid dalam membuat
pemilihan kerjaya mereka,
terutamanya
calon-calon lepasan SPM yang ingin membuat pemilihan kursus di IPTA
atau IPTS.
3.3.6 Kaunselor mestilah mengatur masa untuk member
khidmat kaunseling
kepada murid yang telah diberi surat amaran
ponteng pertama, kedua dan ketiga. Bagi
murid yang
telah digantung/dibuang sekolah dan diterima bersekolah semula, sesi
kaunseling perlu dilakukan selama enam bulan
dan laporannya dihantar kepada PK
HEM setiap bulan.
3.3.7 Guru Disiplin mahupun Guru Tingkatan boleh merujuk
kepada kaunselor tentang
murid yang
memerlukan bantuan kaunseling ataupun murid yang menghadapi
masalah disiplin.
3.4
Kebajikan murid
3.4.1 Guru Tingkatan mestilah mendapatkan maklumat
mengenai bilangan anak yatim atau
murid yang terlalu rendah SES (Social Economic
Status) agar mereka ini dapat
diberikan bantuan. Sila dapatkan maklumat ini
pada minggu pertama sesi persekolahan
dan isi
borang maklumat berkenaan. Serahkan borang tersebut kepada Penyelaras
Tingkatan
untuk rujukan GPK HEM
3.4.2 Guru Tingkatan hendaklah memaklumkan kepada GPK HEM
sekiranya ada di kalangan
muridnya yang menghidap penyakit denggi atau
penyakit mudharat yang lain atau
murid yang
mendapat kemalangan / kematian atau bencana dalam keluarganya.
3.4.3 Derma kilat akan dibuat oleh unit kebajikan
sekiranya berlaku kematian/bencana seperti
kematian
saudara terdekat (ibubapa) atau diri sendiri.
4.0 DASAR AM
KEBERSIHAN DAN KESIHATAN
4.1 Rekod Kesihatan Murid
4.1.1 Guru Tingkatan mestilah memastikan setiap muridnya
mempunyai Buku Rekod
Kesihatan.
4.1.2 Buku Rekod Kesihatan ini selalunya diperolehi
sewaktu murid berada di sekolah rendah
lagi. Ia akan dibawa dan diteruskan
penggunaannya sehinggalah ke sekolah menengah.
4.1.3 Jika Guru Tingkatan mendapati muridnya tidak
mempunyai atau kehilangan buku
tersebut,
sila dapatkan daripada koperasi sekolah..
4.1.4 Buku Rekod Kesihatan wajib dimiliki oleh setiap
murid kerana buku ini diperlukan
apabila
pemeriksaan kesihatan dibuat ataupun semasa suntikan imunisasi ATT (untuk
Tingkatan
Tiga sahaja) diberikan kepada murid oleh pegawai kesihatan.
4.1.5 Buku Rekod Kesihatan wajib dibawa bersama oleh
murid yang bertukar sekolah dan
disertakan bersama Fail Peribadi murid
berkenaan.
4.2
Kad Pergigian Murid
4.2.1 Setiap murid sekolah mempunyai kad pergigian yang
dibekalkan setiap tahun,
terutamanya kepada murid-murid Tingkatan Satu.
4.2.2 Guru Tingkatan mestilah memastikan kad ini
diedarkan kepada ibu bapa / penjaga
murid
untuk mendapatkan kebenaran bagi menjalankan pemeriksaan gigi terhadap
anak / anak jagaannya.
4.2.3 Kad ini hendaklah diserahkan kepada
pegawai kesihatan yang berkenaan dan
pemeriksaan akan
dijalankan pada satu tempoh yang ditetapkan oleh Jabatan
Kesihatan berkenaan.
4.3
Surat Rawatan Murid
4.3.1 Guru Tingkatan hendaklah memaklumkan kepada murid
bahawa mereka boleh
mendapatkan surat rawatan ini di pejabat
sekolah.
4.3.2 Surat rawatan ini hendaklah ditandatangani oleh
Pengetua atau mana-mana Penolong
Kanan.
4.3.3 Surat ini digunakan oleh murid apabila ingin
mendapatkan khidmat rawatan di mana-
mana
hospital atau klinik kerajaan.
4.4 Murid Sakit
4.4.1 Guru Tingkatan/guru subjek mestilah prihatin jika
ada dalam kalangan murid kelasnya
yang sakit
atau kurang sihat pada hari tersebut.
4.4.2 Jika murid
berkenaan ingin meminta izin untuk pulang, Guru Bertugas atau Guru
Tingkatan
boleh menghubungi ibu bapa / penjaga berkenaan untuk menjemputnya di
sekolah.
4.4.3 Guru
Bertugas atau Guru Tingkatan tidak boleh membenarkan murid berkenaan
pulang sendiri ke rumah walaupun rumahnya
berhampiran dengan sekolah.
Sekiranya ibubapa/ penjaga masih tidak dapat mengambil,
murid tersebut perlu balik
semula ke
kelas.
4.4.5 Jika berlaku kes-kes kecemasan atau kecederaan,
guru bertugas mestilah
menghubungi
ibu bapa / penjaga dan menghantar murid berkenaan ke klinik atau
hospital terdekat atau ke rumah murid
berkenaan.
4.4.6 Guru
bertugas mestilah merekodkan butiran murid yang dibenarkan pulang dalam
Buku
Laporan Bertugas dan mengisi borang kebenaran Keluar Murid.
4.5
Kebersihan dan Keceriaan Sekolah
4.5.1 Semua guru bertanggungjawab bagi memastikan
murid-murid menjaga kebersihan diri,
kelas, tandas, kantin, bilik-bilik
khas,bangunan dan kawasan sekolah.
4.5.2 Guru-guru Tingkatan mestilah sentiasa mengingatkan
murid-murid kelasnya supaya
menjaga kebersihan dan keceriaan kelas masing
- masing.
4.5.3 Guru-guru Tingkatan bertanggungjawab mengambil
inisiatif untuk menghias kelas
mereka agar kelihatan kemas dan teratur, ceria
dan kondusif bagi memudah dan
membantu
dalam proses P & P.
4.5.4 Guru-guru Tingkatan bertanggungjawab memastikan
kelas mereka dibersihkan pada
setiap
hari iaitu 5 minit sebelum waktu PdP.
4.5.5 Guru-guru waktu akhir bertanggungjawab memastikan
kelas atau bilik khas dibersihkan
sebelum murid keluar.
4.6
Kantin Sekolah
4.6.1 Guru AJK Kantin bertanggungjawab memastikan bahawa
pengusaha kantin
mengamalkan kebersihan dalam
penyediaan,penjualan dan menjaga seluruh kawasan
kantin.
4.6.2 Guru AJK Kantin perlu membuat laporan harian kepada
GPK HEM dengan menyemak
Buku
Pemeriksaan Kendiri yang dibekalkan oleh JPN.
4.6.3 Guru AJK Kantin perlu membuat laporan kepada GPK
HEM atau pentadbir lain jika
berlakunya
kes keracunan makanan di kantin sekolah.
4.6.4 Guru-guru juga bertanggungjawab menasihatkan murid-murid
supaya mengamalkan
pemakanan
seimbang dan tidak menggalakkan murid membeli makanan daripada
penjual di
luar kawasan sekolah.
4.6.5 Guru Disiplin serta Guru Bertugas Harian mesti
berada di kantin bersama-sama
pengawas
bertugas untuk mengawal disiplin murid semasa waktu rehat.
4.6.6 Guru Disiplin serta Guru Bertugas Harian mesti
memastikan murid menepati masa
untuk beredar dari kantin dan masuk kelas
apabila loceng dibunyikan.
4.6.7 Murid tidak dibenarkan membeli makanan / minuman di
luar waktu rehat kecuali
dengan kebenaran khas.
4.6.8 Penggunaan pinggan dan cawan perlu dimasukkan dalam
besen yang disediakan.
4.7
Kebersihan Kelas
4.7.1 Murid mesti membersihkan kelas sebelum waktu
pertama dan waktu terakhir.
4.7.2 Guru mata pelajaran memeriksa kelas sebelum waktu
pertama bermula dan untuk
waktu
terakhir, 5 minit sebelum tamat persekolahan dan menyediakan laporan untuk
makluman.
4.7.3 Guru bertugas harian membuat pemeriksaan setiap
hari pada bila – bila masa
sepanjang
minggu bertugas (2 Guru = 2 kali rondaan).
4.7.4 Markah diisi oleh guru bertugas dalam borang pertandingan
keceriaan kelas untuk
menentukan
kelas terbersih @ terkotor pada minggu tersebut.
4.7.5 Pengawas sekolah juga boleh membantu untuk menilai kebersihan kelas.
4.7.7 Guru bertugas akan mengira purata markah menentukan
kelas /terkotor mengikut
mingguan.
4.7.8 Keputusan diumumkan pada hari Isnin.
4.7.9 Kelas terbersih diberi penghargaan dalam bentuk
sijil pusingan
4.7.10 Kelas terkotor didenda membersihkan kelas selepas waktu
sekolah pada hari yang
ditetapkan dan diawasi oleh guru tingkatan masing-masing.
4.7.11 Kelas yang mendapat markah tertinggi sepanjang tahun akan diberi ganjaran
dalam
betuk wang ringgit.
5.0 DASAR AM
KESELAMATAN SEKOLAH
5.1
Latihan Kecemasan/Kebakaran
5.1.1 Memastikan bahawa latihan kebakaran (”fire drill”)
dijalankan 2 kali setahun.
5.1.2 Mengadakan demonstrasi cara-cara memadam api
apabila berlakunya kebakaran kecil.
5.1.3 Memastikan alat pencegahan kebakaran mencukupi dan
berfungsi.
5.1.4 Guru-Guru mestilah memastikan murid-murid
meninggalkan kelas/bilik khas dengan
segera,
tetapi secara teratur apabila isyarat kebakaran dibunyikan. Murid-murid khas
atau OKU
hendaklah dibantu keluar oleh guru mereka.
5.1.5 Guru-Guru mesti memastikan suis lampu, kipas atau
peralatan elektrik yang lain serta
bekalan
gas ditutup sebelum keluar.
5.1.6 Buku Jadual Kedatangan Murid (BJKM) dibawa keluar
dari pejabat oleh staf pejabat ke
tempat
berkumpul.
5.1.7 Guru Tingkatan mestilah mengambil BJKM kelas
masing-masing di tempat berkumpul
dan
mengira bilangan murid dengan segera. Mana-mana murid yang tiada hendaklah
dimaklumkan kepada Pentadbir dengan
serta-merta.
5.2
Polisi Sekolah Selamat
5.2.1 Pihak sekolah mengamalkan tiga polisi utama dalam
aspek keselamatan sekolah:
I. Polisi Keselamatan Pergi dan Balik dari
Sekolah
II. Polisi Mengelakkan Gangguan Seksual
III. Polisi Keselamatan Menjalankan Aktiviti
Kokurikulum.
5.2.2 Semua guru bertanggungjawab bagi memastikan
polisi-polisi ini dipatuhi dan diamalkan
setiap
masa demi mewujudkan iklim sekolah yang selamat kepada semua warga
sekolah.
5.3
Kenderaan Guru dan Murid
5.3.1 Guru-guru dan murid mesti
memastikan kenderaan diletakkan di tempat yang telah
dikhaskan dan tidak mengganggu laluan
masuk.
5.3.2 Guru-guru dan murid- murid
diingatkan supaya berhati-hati apabila memandu
kenderaan mereka dalam kawasan sekolah
untuk mengelakkan sebarang kemalangan.
5.3.3 Guru-guru hendaklah menasihatkan
murid supaya mereka memiliki lesen memandu
dan insuran kenderaan bermotor bagi
mereka yang menggunakan motorsikal ke
sekolah. (Hanya yang membuat
permohonan khas sahaja).
5.3.4 Semua motosikal murid mesti
mempunyai pelekat sekolah bagi membolehkan mereka
meletakkan kenderaan dalam kawasan
sekolah.
5.4
Pondok Kawalan Keselamatan
5.4.1 Guru-guru hendaklah memaklumkan kepada pentadbir
sekolah sekiranya mereka
mendapati
tiada pengawal keselamatan yang bertugas di pintu pagar sekolah.
5.4.2 Pintu pagar sekolah mestilah sentiasa ditutup dan
mana-mana pelawat yang ingin
berurusan
dengan pihak sekolah mesti menandatangani Buku Rekod Pelawat dan
mendapatkan
Pas Pelawat terlebih dahulu.
5.4.3 Pengawal keselamatan memastikan pelawat mematuhi
carta alir keselamatan yang
terpapar
di pondok kawalan keselamatan sekolah.
5.5
Menangani Bencana
5.5.1 Menyelaras dan membekalkan data sekolah dan murid bila
dikehendaki.
5.5.2 Menyediakan maklumat kemudahan yang terdapat di
sekolah.
5.5.3 Menggubal dan melaksanakan panduan dan peraturan
tindakan penggunaan bantuan
kemudahan
dan tenaga.
5.5.4 Meningkatkan pemahaman bantuan pengurusan bencana
alam.
5.5.5 Meningkatkan kesiapsagaan menghadapi bencana di
sekolah.